Vad är Catholic Voices?
Catholic Voices är ett kommunikationsprojekt, som ursprungligen startades i Storbritannien 2010 och som nu spridits världen över. Vi tränar och stödjer lekmän i att presentera och förklara katolska kyrkans lära i media och offentliga sammanhang.
I de länder där Catholic Voices startats får vi allt större erkännande av media som auktoritativ källa för kommentarer och analyser när det gäller den världsvida katolska kyrkans officiella tro. Catholic Voices är inte talespersoner för biskopar eller andra i kyrkans ledning, men har fått deras godkännande och ses som ett komplement till kyrkans eget informationsarbete.
I intervjuer i media, workshops, föredrag, artiklar, böcker, uttalanden och poddar, har Catholic Voices hjälpt katoliker att kommunicera kyrkans budskap – särskilt läran bakom kyrkans inställning till de kontroversiella frågorna, som ofta ger anledning till att kyrkan omnämns i media.
Vi talar
Catholic Voices drivs av lekmän, är oberoende, och tillhandahåller talare för talk shows och intervjuer i tv och radio, samt för föredrag i församlingar och skolor. Vi förklarar kyrkans lära med stöd av kyrkans ledning men utan att vara deras officiella talespersoner.
Det är en tjänst till både kyrkan och till dem som vill veta mer om katolska kyrkan. Vi menar att det är medias rättighet att ifrågasätta kyrkan och söka förklaringar, och kyrkans plikt att tala klart och tydligt.
Vår utgångspunkt
Att ge nyheter ”en ny inramning” för att hjälpa katolska kyrkan tala direkt till vår samtid. Det innebär att man måste förstå de filter som får många att se kyrkan i ett negativt ljus, för att låta sanningen och det vackra i kyrkans lära komma fram. Vi gör det genom att träna våra medarbetare i att leta efter de positiva utgångspunkterna hos kritiker, och sedan knyta samman med de värderingar som är gemensamma.
Vi tränar
Catholic Voices träningen hjälper deltagarna att tillämpa ’CV metoden’ och att kommunicera och belysa kyrkans budskap – särskilt läran bakom kyrkans inställning till de kontroversiella frågorna, som ofta ger anledning till att kyrkan omnämns i media, bland familj, vänner och kollegor.
Koordinatorer
Helena D’Arcy
ORDFÖRANDE
Helena D’Arcy är chefredaktör för Katolskt Magasin och mamma till sju barn. Sedan 16 år tillbaka medverkar hon med jämna mellanrum i media för att förklara katolska kyrkans ståndpunkt framförallt när det gäller kniviga frågor som abort, dödshjälp och surrogatmoderskap.
Claudia Hammerich
KOORDINATOR och LEDAMOT
Claudia Hammerich är en av grundarna och initiativtagarna till Catholic Voices i Sverige och har varit verksam inom kommunikation sedan 2000-talets början, först inom offentlig sektor (svenska och belgiska UD) och därefter som konsult för olika kommunikationsbyråer. De senaste tio åren har hon varit ’Head of Corporate & Marketing Communications Europe’ för globala börsnoterade industriföretag med ansvar för samtliga områden inom kommunikation, dvs extern och intern kommunikation, marknadsföring, varumärkespositionering, press, digitalisering, sociala medier, kriskommunikation, public affairs mm.
Joakim Bergman
KOORDINATOR och LEDAMOT
Joakim Bergman är en av initiativtagarna till Catholic Voices i Sverige. Han är av biskop Anders, kardinal Arborelius, utsedd till styrelsen för Katolskt Magasin (KM), har genom åren bistått Stiftet i kommunikationsfrågor och är medlem i Malteserorden.
Msgr Jorge de Salas
RÅDGIVARE
Msrg Jorge de Salas är doktor i kyrkorätt och tillhör Opus Dei. Som biskopsvikarie för kyrkorättsliga frågor är han nära medarbetare till biskop Anders Arborelius och var personlig tolk för påve Franciskus under dennes besök i Sverige hösten 2016.